بعد از تهیه ADSL – شماره دو

منتشرشده: ژوئن 30, 2010 در اینترنت
برچسب‌ها:, ,

مدتی پیش در اینجا و اینجا دو مقاله درباره مشکلات سرویس اینترنتی ADSL منتشر کردم که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که تصمیم گرفتم در ادامه گوشه های دیگری از این سرویس رو با هم مرور کنیم تا شانس موفقیت شما در مواجهه با مشکل افزایش پیدا کنه. پس اگر شما کاربر ADSL هستید از شما برای خوندن ادامه مطلب دعوت می کنم.

عامل نویز و دردسرهایش

این عامل یکی از تعیین کننده ترین و در عین حال حساس ترین موردی هست که ممکن هست یک مشترک عادی خانگی یا اداری ADSL باهاش درگیر بشه. از این عامل تحت عنوان SNR یا نسبت سیگنال به نویز(Signal to Noise Ratio)  یاد میشه. از علائم وجود نویز شدید و ضعف سیگنال میشه به قطعی های مکرر لینک مودم شما و یا چشمک زدن چراغ لینک مودم شما یاد کرد که می توان به جرات گفت برای همه کاربران ADSL حداقل یک بار رخ داده.

به زبان ساده از مرکز مخابراتی تعدادی سینگال ( مثلا 30 عدد) برای دریافت کننده و مشترک ارسال میشه، در انتهای خط، بسته به شرایط، مودم شما قادر هست درصدی از این تعداد سینگال ارسالی رو دریافت کنه که طبیعتا به دلیل وجود موانعی همچون سیگنال های مزاحم خارجی، طول و مقاومت سیم از مرکز تا محل، عامل های محیطی همچون دستگاه های برقی دیگر و… شما تعداد کمتری از این سیگنال ها رو دریافت می کنید. واحد اندازه گیری این پارامتر دسی بل (dB) هست و ممکن هست برخی از مواقع این واحد در محاورات ذکر نشه.

یک نمونه از نمودار نسبت سیگنال به نویز

درصد نویز هم مشابه سایر پارامترهای نوسانی در ساعات روز یک مقدار پیوسته نیست و بسته به ساعت روز نوسان می کنه. عمدتا درصد نویز در ساعات اولیه روز در کمترین حالت و در ساعات شلوغی و بعد از ظهرها به دلیل افزایش مصرف و حضور سایرین به بیشترین مقدار خودش میرسه.

تصویری شماتیک از تاثیر نویز بر روی سینگال اصلی

به بیان بسیار ساده و همانند تصویر بالا و در حالت اول، در حالت ایده آل و بدون نویز هنگامی که شما در اتاقی در حال سخن گفتن با دوستاتون هستید اون ها صدای شما رو بدون نویز و در بهترین سطح کیفی دریافت می کنند. اما چنانچه در محیط منابع تولید نویز همچون حالت دوم تصویر بالا وجود داشته باشه بر کیفیت سیگنال ارسال شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و سبب میشه تا با تداخل امواج از کیفیت امواج کاسته بشه.

با این اوصاف در هر خط می بایست درصد نویز در حد قابل قبولی باشه تا لینک ارتباطی شما برقرار بشه. به عنوان مثال فرض کنید سرویس اشتراک با سرعت  Mbps 8 نیاز داشته باشه  تا برای برقراری ارتباط  از خطی با حداقل SNR  ای به اندازه 35 دسی بل بهره گیری بشه، حال اگر SNR خط مشترک 41 دسی بل باشه به این مقدار تفاضل ما بین حداکثر مقدار و حداقل مقدار که در این مثال ما 6 دسی بل هست SNR Margin میگیم. البته برخی جاها از این پارامتر تحت نام های SNRM یا Noise Margin هم یاد میشه که یکی هستند.

بنابراین آگاهی از نقش نویز و ارزیابی کمیت های مذکور کمک شایانی به رفع اشکال و افزایش توانمندی شما در مواقع بحرانی می کنه. تقریبا تمامی مودم/روتر ها این پارامتر را در پنل تنظیمات خود در بخش هایی تحت عنوان Status و یا بخش هایی مشابه نمایش میدن. پس شما به سادگی میتونین با ورود به پنل مودم خودتون از چند و چون این کمیت و وضعیت فعلی خط آگاه بشید و در مراجعات به بخش پشتیبانی آگاهانه تر عمل کنید. در ادامه کیفیت خط بر اساس مقدار SNR Margin رو بیان می کنم. توجه کنید که معمولا SNR Margin در دو راستای دانلود و آپلود گزارش میشه و با عباراتی همچون SNR Margin Downstream/Upstream. مقدار مد نظر ما جهت بررسی در راستای دریافت یا Downstream هست.

مقدارهای بین 0 تا 6 دسی بل : در این بازه وضعیت بسیار بغرنج و بحرانی است و قطعی های شدید بروز میکنه.

مقدارهای بین  7 تا 10 دسی بل : در این بازه شرایط قابل قبول بوده اما تحمل نوسانات نسبتا سنگین میسر نیست.

مقدارهای بین 11 تا 20 دسی بل : جز مقادیر خوب و عمومی حساب میشن و نزدیک به بیش از 95 درصد اوقات قطع شدن تو کارش نیست!

مقدارهای بین 21 تا 28 دسی بل : جز مقادیر عالی محسوب میشن که داشتنشون توی ایران و خیلی جاهایه دیگه رویا هست!

مقدارهای بین 29 دسی بل و بالاتر : اصلا حرفش رو نزن که نمیتونم درک کنم یعنی چقدر بهشت!!!

خب حالا چطوری شر نویز رو بکنیم؟

اول که نویز چیز بدی نیست، تا نویز نباشه که قدر عافیت رو نمی دونیم، ثانیا، پرسنل بخش فنی خیلی جاها بیکار میشن! پس برای رهایی از شر نویز راه حل هایی بر اساس تجربه و چیزهایی که خوندم به ذهنم میرسه که به اختصار بیانش می کنم:

عوض کردن خونه و منقطه و محل: حالا تو فکر کن شوخی میکنم، بذار چند صباحی با نویز زندگی کنی متوجه میشی. بعضی مواقع واقعا پیدا کردن دلیل غیر ممکن میشه و کمکی از دست کسی ساخته نیست. امیدوارم این کابوس تلخ سراغتون نیاد. البته این روزا WiMax تقریبا این مشکل رو حل کرده  و میشه در حالت های غیرممکن از سرویس وای مکس استفاده کرد.

بررسی سیم کشی داخلی منزل یا محل کار: شاید توی سیم کشی اختلالی رخ داده، پس چرا بررسیش نمی کنی؟ میدونستی اگر سیم کشی رو از جاهایی که میدون الکترومغناطیسی شدید دارن یا انقباض و انبساط زیاد دارن رد کنی و ناشیانه سیم کشی کنی نویز تولید کردی؟ اگر حدس زدین که مشکل از سیم کشی محل و داخل کوچس بهتره که با 117 تماس مکرر بگیرین و اعلام خرابی کنید و یا پاشین برین دست یه سیم بان رو از مرکز مخابراتیتون بگیرین بیارین تا یه تستی بکنه. بلدین که چطوری سیم بان گیر بیارین؟…هان؟…آ باریکلا… و اینکه آیا میدونستین یه رادیو تک موج FM یا AM بگیری دستت و راه بیفتی و منشا نویز رو پیدا کنی؟ خب پس نبینم که باز نشستی، منتظر چی هستی؟ نویز دارا باید بگردن!

– استفاده از Splitter مرغوب : خب طبیعتا شما برای بهره گیری از نهایت مزیت های ADSL باید از Splitter مرغوب استفاده کنید. این یه طرف، وطرف دیگه اینکه سر خط شما و قبل از هر دستگاه دیگه ای اول باید Splitter بذاری و بعد انشعاب بگیری. اگر روی خط صفر بند و چیزهای مشابه هم داری بدون مشکل از کجا آب میخوره!

– استفاده از مودم های خفن : به تجربه و علم ثابت شده که برخی از مودم ها خیلی در برابر نویز مقاوم و خوب عمل می کنند و بدون هیچ تبلیغی باید بگم که برند D-link بر اساس تجربه من در بین 4 الی 5 تا برند دیگه بهتر عمل کرده و زورش زیاد تره. پس این عامل مهم رو مد نظر داشته باشید و قبل از خرید خوب تحقیق کنید.

– تغییر سطح سرویس : تکنولوژی ADSL در بطنش دارای رده های مختلفی هست. به زبون خلاصه مثلا ما ADSL 1  داریم و ADSL 2 که تفاوت عمدشون در بردی هست که می تونن پشتیبانی کنن. یعنی فاصله محل شما از مرکز مخابراتی. حالا بنا به جدولی که توی این مقاله با عنوان ADSL Standard هست، برخی از مواقع می تونین با سوییچ کردن به حالتی قوی تر مشکل فاصله زیاد و افزایش نویز رو حل کنید.

– تهیه یک خط تلفن جدید : این راهکار چندین بار تست شده و جواب داده. اگر منزل یا محل کار شما دارای خطوط تلفنی هست که سال ها از خریدش می گذره و به قولی قدیمی هست میتونه به دلیل زیرساخت های قدیمی تر مستعد ایجاد نویز در پایانه مخابراتی باشه. بنابراین شما میتونین با خرید یک خط تلفن ( PCM  نباشد) جدید احتمالا بر مشکل نویز فایق بیاین.

دیدن تصویر از پنل مدیریت مودم/روتر Asus و بخش SNR Margin

دیدن تصویر از پنل مودم/روتر Comtrend و بخش SNR Margin

دیدن تصویر از پنل مودم/روتر D-link و بخش SNR Margin

ادامه دارد…

دیدگاه‌ها
  1. MFiRE می‌گه:

    سلام
    مقاله ي خوبي بود.
    ايا مي دونيد tx Power تويه وايرلس چي هست ؟ و در تنظيمات بايد رويه چه مقداري قرار بگيره؟

    والا ما كه وايرلس داريم و اينا، ولي شما اي.دي.اس.اليا بايد ثانيه اي شونصد دفعه خدا رو شكر كنيد…حالا بماند چطور بايد تويه هر ثانيه اينقدر شكر كنيد🙂

    اینترنت سکته ای، یوگی و دوستان! :
    http://mfire.wordpress.com/2010/04/21/internet-a-stroke/

  2. آرمان می‌گه:

    مرسی بسیار عالی نوشته بودید

  3. aMiN می‌گه:

    کاکو ترکوندیا
    چه حالی داد حذف برزیل

  4. Godfather می‌گه:

    عالی بود پسر . من تا به حال همه ی این مطالب رو به یکجا تنظیم شده ندیده بودم

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s